zondag 8 maart 2009

't Zal rustig zijn aan de wip...

Fleurus,Momignies, Soissons....daar worden dit jaar onze duiven gelost.Voor de meesten onder ons een hele verandering.Vlogen onze duiven al jaren lang altijd vanuit de westenlijn, dan is nu de oostenlijn het te bevliegen luchtruim.'t Zal rustig zijn aan de wip in Werchter (behalve tijdens de "rockdagen" natuurlijk). Mijn opleerplaatsen waren tot vorig jaar Hoekheide (alleen voor de jongen), Ceulemansstraat-Baal, de wip in Werchter en de parking van de sporthal in Wespelaar.
Nu ben ik al 3 keer op pad geweest met de oude weduwnaars : voetbalveld VV.Gelrode, Kerkebroekstraat-Wezemaal en vandaag heb ik gelost op de parking van de Delhaize in Holsbeek.Voor mijne GPS was dat 25 km van huis...voor de duiven...20 km ??? Gisteren waren ze voor mij thuis, vandaag deed ik er 25 minuten over, de duiven 40. Thuisgekomen bleven ze nog wat vliegen zodat ze toch een extra training van ongeveer 50 minuten hebben gehad.
Drie van de vier oude duiven -Hans,Rambo en Gaspercic- hebben nog jongen van ongeveer 14 dagen in het nest liggen. De duivin van de Bokser heeft gisteren het 1ste ei gelegd, een dikke maand na de anderen. Ik laat ze dadelijk een paar dagen broeden en dan kunnen zowel de eieren als de duivinnen met de jongen van het hok af. Het spel mag onderhand beginnen !!
Wat de jongen betreft kon ik tot nu toe alleen maar tevreden zijn. Mooie kweek, ze vliegen goed (meer dan een uur aan een stuk), allemaal geënt, mest prima (de "bollekes" rolden van het blik)...tot van morgen. Toen ik vanmorgen ging voederen zag ik dat er eentje zijn krop had omgegooid en dat er in enkele bakken geen "bollekes" maar een vettig plasje lag : adeno ? Vandaag laat ik ze uit voorzorg maar eens binnen. Bony SGR (van Diergeneeskundig Centrum uit Beek-zie "Onze sponsors") in de drinkpot, probiotica over de zuivering en hopen dat we 't zo onder controle krijgen.Morgen weet ik waarschijnlijk wel meer.
Wat onze 2 criteria betreft wil ik iedereen toch nog eens vragen om wat medewerking om nieuwe sponsors binnen te halen. Als iedereen probeert om een steentje bij te dragen, dan kunnen we opnieuw een mooie prijzentafel voorzien.

Dirk

Geen opmerkingen: