maandag 19 mei 2008

Weekend van uitgestelde lossingen.

Dourdan en Vierzon niet los op zaterdag maar wel op zondag, Noyon ook los op zondag maar Quievrain dan weer wachten tot maandag.....begrijpe wie kan.Ik veronderstel dat men de Quievrainduiven heeft ingehouden wegens de schrik voor het straffe weer.Wanneer men op voorhand weet dat de noordoostenwind voor zware kost gaat zorgen en men zet jonge duiven in de mand, dan stel ik mij de vraag waarom men dan de duiven niet lost op de voorziene dag en het voorziene uur. Nu moeten we er bij zeggen dat de wedstrijd vandaag-maandag- echt wel vlot is verlopen en dat op minder dan een kwartier de prijzen zijn verdeeld.

Aangezien bij de oude en de jaarse duiven lokaal 2 niet echt hoge toppen scheert (1 prijs bij de oude duiven en 6 bij de jaarlingen en dat voor een lokaal dat midden in het samenspel ligt !!!!), beperken we ons tot de eerste wedstrijd met de jonge duiven.Paul Van den Brande met 9/20, broer Louis met 9/24 en ook nog Verduyckt-Van Duvel halen hun deel van de prijzen. Prijzenpakker van dienst is echter Ludo Verrycken die van zijn 31 piepers er 16 in de prijzen pakt.


Op eigen hok begin ik meer en meer te denken om het geweer van schouder te veranderen en over te schakelen van de snelheidsvluchten (altijd mijn ding geweest) naar de halve fond en met de tijd de kleine fond.

Op de vitesse lijkt het niet meer te gaan - ik heb ook geen echte topper op mijn hok - en mijn eerste kennismaking met de halve fond is zeker niet tegengevallen. Mijn 2 jaarse duivinnekes hebben vanuit Dourdan goed hun streng getrokken met tegen 808 jaarse duiven een 31ste (de 76 - ik zal er eens een naam voor zoeken) en de 164ste plaats(de 77).Volgend weekend Bourges of Pithiviers, ik ben er nog niet helemaal uit.Ik heb weinig of geen ervaring met de recuperatie van duiven na zo'n zware halve fondvlucht en met dan ook nog eens een extra nacht korf.... . Ik zal bij de ervaren mensen (Lowie Brabants heeft me altijd met raad en daad bijgestaan) nog wat advies moeten inwinnen.

Op de foto hiernaast mijne Gaspercic. Eigenlijk blijft het verbazen hoe een duif toch naar huis wil komen zelfs al heeft ze onderhand een halve vleugel zonder pennen ..
Zijn vliegcarrière lijkt afgelopen, hopelijk voor hem laten zijn jongen,61 en 62, van zich spreken zodat er ook in 2009 voor hem nog een bak voorzien wordt.

Geen opmerkingen: